Hi Rick en Pim, we werken nu al bijna 17 jaar samen, maar aangezien ik meestal met Pim overleg, hier wat achtergrond informatie erbij. Bedankt voor het gesprek gisteren ik heb er nog geruime tijd over nagedacht. Met name opmerkingen als willen wij wel dat Montferland gepromoot word en de partijen die met jullie over ons praten en onze inzet de afgelopen 21 jaar en heel intensief de afgelopen 2 1/2 jaar maken me wel wat ‘weeig’. Ik zet me hoe dan ook om allerlei redenen heel graag voor iedereen in en ook voor jullie , je moet nooit vergeten waar iets ontstaan is, en onze oude partners koester ik en support ik op allerlei manieren. Ik wil ook niet dat jullie een speelbal worden van negatieve elementen die ons positieve proces ondermijnen. Mijn mening is dat jullie heel goed op je plek bent in de stichting, je moet alleen blanco beginnen, en je niet laten beinvloeden door ‘van horen zeggen’.
CRIO / oa Achterhoek Marketing Montferland Marketing is gespecialiseerd in de promotie van een destinatie of locatie. Met onze zusterbedrijf Recreatief.nl BV bewerken we sinds 1999 de leisure markt en met Businessbookers BV de zakelijke (MICE) markt. Wij focussen ons op de binnenlandse markt, onze oosterburen en onze zuiderburen. In deze 3 landen hebben we veel partners. Via partnership-marketing ondersteunen wij allerlei toeristische ondernemers en bedenken, promoten en boeken wij arrangementen. Wij hebben online netwerken gebouwd rondom toeristische thema’s, regio’s en doelgroepen.
We hebben Achterhoeks bloed met ouders uit Neede en Haaksbergen . We zijn op 19-9-1999 begonnen met de promotie van de Achterhoek via De Achterhoek.nl . Inmiddels is ons Achterhoek netwerk tientallen websites, social media kanalen en tientallen partnerships groot. Heel veel toeristen hebben wij in de afgelopen jaren naar de Achterhoek gebracht. We promoten overigens in Nederland iedere provincie, elke regio, elk thema en 1500 partners ondersteunen in Marketing & boekingstrajecten. Toerisme & Recreatie, leisure & zakelijk, alles.
De meerdaagse vergadermarkt bereiken we onder andere via Vergaderen.nl , Congres.nl, Meerdaags Vergaderen.nl en Vergaderen in de Achterhoek. We bereiken ook de beslissers en veel pco’s gebruiken ons om locaties te zoeken. Er zijn ook veel concepten rondom doelgroepen die beslissen tijdens bedrijfsevenementen trajecten zoals de directiesecretaresse of de personeelsvereniging.
We promoten de regio achterhoek & montferland dit jaar 22 jaar en hebben in het verleden altijd heel prettig samengewerkt met het Mvt, met name de accommodaties , waarvan er toen heel wat meer waren. We zetten ons bijvoorbeeld ook in voor de horeca in Montferland en promoten , adviseren en ondersteunen allerlei horecaondernemers. We delen zoveel mogelijk communicatie van de ondernemers zelf en van de events zoals foodrally, daar handelen we ook elke keer tientallen telefoontjes met foodrally uitleg voor af. ( komt vanwege het bereik, ze bellen dan met montferland.nl ) Ik kan je ook heel veel voorbeelden van geven van individuele ondersteuning voor de horeca , zoveel mogelijk pro deo. Hart voor de horeca dus, kom er zelf vandaan.
We zetten ons ook in als men ons enthousiast vraagt om te helpen de graafschap hotels op de kaart te zetten. Ik ben zelf ook nog een echte Graafschap Fan, vandaar dat ik hier dan ook heel snel mee terug kwam bij Kees Hensen . De presentatie voor die groep moet nog steeds, ivm corona is het niet het juiste moment. Maar ik geef het even aan dat we dit doen, gewoon omdat Kees het vroeg. ontdekdegraafschap.nl , hotelsindegraafschap.nl m fietsenindegraafschap.nl en proefdegraafschap.nl , als die meeting er komt, is de covid ellende achter ons …
Enkele concepten uit ons Achterhoek netwerk zijn De Achterhoek en Beleef de Achterhoek . Nieuwe concepten waar we met verschillende uitgevers op dit moment mee aan het werk zijn , Achterhoekse zaken ( mice & beta/in ontwikkeling nog ) en Achterhoeks In Montferland promoten we de regio al die jaren al met Montferland.nl sinds 2019 ook met OntdekMontferland.nl en een flink aantal kleinere websites. Alles is er op gericht ondernemers te ondersteunen met omzet van buiten de regio , en dan met name gericht op gasten die goed verteren , de (zakelijke) groepsmarkt en de midweken.
Voor bijna elke Gelderse plaats ( en in de rest van Nederland ) hebben wij online ‘filialen’ opgestart zoals Ontdek Doetinchem , maar bijvoorbeeld ook Bronckhorst, Winterswijk of Lochem. Buiten de Achterhoek zijn we in Gelderland bijvoorbeeld ook actief met onze campagne voor de Hanzesteden en de Veluwe waar we ook langjarige campagnes hebben lopen.
We hebben er in al die jaren voor gekozen ons te specialiseren op de samenwerking met ondernemers die we kennis & omzetgroei brengen via onze kanalen. Maatwerk en resultaat voor iedere ondernemer , groot en klein. We focussen ons dan vaak op de uitdagingen die de ondernemers hebben. Zakelijke markt, groepsmarkten, midweek omzet, trouwmarkt. We hebben netwerken rondom thema’s als fietsen, wandelen, natuur, golf . Die marketing campagnes staan altijd aan, dus accommodaties die zich daar ook op richten passen goed in onze netwerken.
We zijn verbinders en koppelen veel ondernemers met elkaar en staan ook altijd open voor een partnership. De publieke organisaties zien ons al die jaren vooral als concurrerend, wij zien alle toeristische inspanningen door wie dan ook voor een regio als positief 🙂 Wij hebben ook wel contact gezocht, maar de deuren gaan dicht, als wij het zijn. Prima, ik snap waarom , wie weet lukt het Rob Vister wel er een wat gezelliger contact van te maken. Die heeft binnenkort een afspraak. Om direct maar even aan te geven dat lang niet altijd alles is zoals je het verteld krijgt. Rob heeft me wat verteld van jullie gesprekken. Voor jouw informatie, alleen omdat we in gesprek kwamen met Martin Som die ons vroeg om advies en om mee te helpen zijn we ons in Montferland breder gaan inzetten. Er zijn veel leuke en inspirerende contacten uit voortgekomen en alleen daarom hebben we het 2 1/2 jaar volgehouden om dan nu uiteindelijk tot een stichting te komen die er voor de ondernemers moet zijn. Nog niet helemaal zoals wij het willen maar ik denk dat we snel zover zijn dat iedereen dezelfde kant uitkijkt en de ‘strijd’ eruit gaat , en men zich alleen maar op de inhoud gaat focussen.
Het is niet dat ik helderziend ben , maar als je zolang midden in dit soort trajecten zit , ken je alle verhoudingen en weet je hoe het politieke machtsspel werkt van toeristische organisaties die toerisme voor zien als iets van hunzelf. Voor ons is het echter onze core business, en we zitten er met hart en ziel in. Veel van die verschillen kun je nog eens nalezen op www.bestemmingsontwikkeling.nl ( nieuwetijden ) . Dat is 1 van onze 4 rapporten, deze is van December 2019. Kritisch rapport , dus dat betekent voor ons dat er dan het bekende machtsspel loskomt. Ik heb dit overigens Martin Som en andere wethouders, bestuurders voorspelt wat er gebeurt als je gewoon aan het werk gaat en je inzet voor de promotie van de regio vanuit een opdracht van de gemeente. Het begint al gauw met het kortsluiten van kritiek. “Houd je mond, wij weten het beter., wij kunnen niks met dit rapport” Dan volgt het zwartmaken, het isoleren van critici, en het inschakelen van bevriende adviseurs of commissies. Niet 1, of 2 maar als het nodig is zetten we een heel scala bestuurders in uit verschillende bestuurslagen ( gemeente , provincie en landelijk ) om het positieve traject in Montferland te verstoren. De bevriende ondernemers van dit soort organisaties worden voor het karretje gespannen en beginnen zonder dat ze weten hoe de vork in de steel zit met een laster campagne en voor je het weet kijkt niemand meer naar het werk en de inhoud en blijft alles bij hetzelfde.
De nieuwe stichting is een stichting die aan het werk gaat ipv gebruikt word voor politiek en machtsspelletjes. Daar hebben we nu genoeg tijd aan besteed. Doel van het verzoek aan carpe diem om aan de schuiven bij de stichting Montferland marketing is omdat we voor ontwikkeling jonge ondernemers erbij willen, ondernemers die het toekomstbeeld gaan bepalen.
Wij hebben hart voor Montferland, ondanks alle tegenwerking kunnen we starten, laat je niet gebruiken en ervaar zelf hoe positief en energiek deze campagne is en de mensen die erin meewerken. Alles wat wij doen is inzichtelijk en meetbaar zoals het hoort, en wij zetten ons voor iedereen in, niet voor een paar leuke bedrijven.
Ik wil jullie er graag bij hebben, maar dan moet je wel zien dat het voor jullie bedrijfsvoering goed is dat er ook een sterk Montferland merk is. Een sterk Montferland merk naast alle andere merken. Het is voor ons verder niet lastig goed en prettig samen te werken ook met regio’s buiten Montferland. Als men wil dan. Aan het werk dus, en ik hoop jouw of Pim dan donderdag te zien.
Om al iets van een richting te hebben is er op tijdvoormontferland.nl ( mooietijden ) al wat informatie gezet om te delen met de nieuwe bestuursleden waar we mee bezig zijn om daarna samen aan de slag te gaan. Daar komt nog wat meer info bij maar dan heb je al een idee.
Groeten
Rob
Email – 0626056457